« Nakład wyczerpany »
Publikacja dostępna w Bibliotece
Edukacja przedszkolna jako pierwszy szczebel nauczania i wychowania skupia szereg zadań, których realizacja stymuluje rozwój wychowanków zgodnie z ich możliwościami. Zakres umiejętności i wiadomości z różnych obszarów edukacji reguluje podstawa programowa wychowania przedszkolnego, która określając cele wychowania, wskazuje jednocześnie na warunki, sposoby i zadania, jakie powinien realizować nauczyciel w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Okres przedszkolny to czas, w którym dziecko wykazuje wzmożoną aktywność poznawczą, jest niezwykle podatne na wszelkie działania. W wyniku pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela, który uwzględniając predyspozycje dziecka, traktując je indywidualnie, znając i respektując jego zainteresowania i potrzeby, wspiera jego aktywność poznawczą przez co staje się ono bardziej sprawne i samodzielne. W prezentowanej monografii omówiono wybrane formy aktywności dziecięcej oraz sposoby jej wspomagania poprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy nauczyciela.
Scharakteryzowano ponadto wszystkie obszary edukacyjne zawarte w podstawie programowej, w których wskazano celowość ich realizacji oraz etapy osiągania umiejętności dzieci, z uwzględnieniem poszczególnych grup wiekowych. Podkreślono również znaczenie współpracy przedszkola z rodzicami we wspomaganiu aktywności dziecięcej, zgodnie z przesłaniem nowoczesnej edukacji, w której podkreśla się obowiązek podejmowania wszelkich inicjatyw na rzecz zintegrowania obu podmiotów, wywierających najistotniejszy wpływ na rozwój dziecka.
Zobacz: spis treści