« Nakład wyczerpany »
Publikacja dostępna w Bibliotece
Po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej, w tworzącej się Rzeczypospolitej występowały duże dysproporcje w dziedzinie oświaty pomiędzy poszczególnymi obszarami kraju, dodatkowo skomplikowane przez różnorodność struktur szkolnych na terenach wyzwolonych spod władzy zaborców. Szkoły zostały szybko poddane procesowi unarodowienia (czy repolonizacji), a określone wówczas przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego cele wychowawcze szkoły polskiej, ambitne i nowoczesne, wyrażono już w deklaracji oświatowej, przygotowanej pod kierunkiem Ksawerego Praussa i ogłoszonej 18 grudnia 1918 r. Cele te sformułowane zostały następująco: Szkoła ma wychowywać nowe pokolenie Polaków przepojonych duchem obywatelskim, obeznanych dokładnie z ziemią ojczystą, jej tradycją, zasobami i gospodarką, obywateli przygotowanych i chętnych do pracy twórczej na wszystkich polach życia dla dobra Ojczyzny i współobywateli.
Redaktorzy wyrażają nadzieję, że niniejszy tom będzie wykorzystywany w pierwszej kolejności zarówno przez nauczycieli akademickich, jak i studentów kierunków historii i pedagogiki. Sądzą zarazem, że może zainteresować również czytelnika spoza tych kręgów, dla którego jednak nie jest obojętna edukacja młodego pokolenia, jej tradycje i źródła.
Zobacz: spis treści