« Nakład wyczerpany »
Publikacja dostępna w Bibliotece
Niniejsza publikacja jest próbą określenia poziomu aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży gimnazjalnej zarówno ze środowiska wiejskiego jak i miejskiego oraz poznania czynników wpływających na ich kształtowanie. Dostrzegając ogromne przeobrażenia w naszym kraju oraz nowe problemy i sytuacje, które pojawiają się na świecie (np. globalizm, otwarcie granic) interesujące wydaje się zbadanie jak młodzie ludzie postrzegają w nich swoją rolę? Jakie są ich aspiracje edukacyjne i zawodowe?
W części teoretycznej omówione zostały: pojęcia, rodzaje i uwarunkowania aspiracji. Przedstawiony został również przegląd badań nad aspiracjami młodzieży. Podjęto również próbę scharakteryzowania środowiska wiejskiego, poruszony został problem deficytu edukacyjnego oraz nierówności szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Przedstawiono także zmiany postaw młodych ludzi wobec planów życiowych w dobie globalizacji i przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
W części empirycznej podjęto próbę analizy aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży w aspekcie czterech grup uwarunkowań (osobowościowych, środowiskowych, szkolnych i społeczno-ekonomicznych).
W końcowej części publikacji zamieszczono autorski projekt rozwiązań systemowych wyrównujący szanse edukacyjne dzieci ze środowiska wiejskiego.
Zobacz: spis treści